«Руч да шыръяс»
Мог: Вынсьӧдны челядьлысь вир-яй,сӧвмӧдны налысь дзоньвидзалун.
Вермöмъяс, торъя могъяс:
- Велӧдны челядьӧс кокниа котравны кокчунь йылын .
- Сӧвмӧдны сямлун сюся да тэрыба котравны, кияслысь да кокъяслысь вӧран кординация кутӧмӧн.
- Ышӧдны челядьӧс ворсны чужан кыввылын ворсӧмъясӧ.
- Вынсьӧдны да озырмӧдны челядьлысь кыввор.
- Кужны вӧдитчыны правилӧясӧн, стӧча ворсан кывъяс серти котравны да кыясьны.
Кымын арлыда челядьлы: нёльсянь сизим арöсöдз.
Ворсысьяслöн лыд: сизим мортсянь дас вит мортӧдз.
Ворсöмлöн кад: 2-7 минутаӧдз.
Ворсöмлöн места: группаын.
Коланаторъяс: ворысьяслӧн лыд серти улӧсъяс, ручлӧн маска.
Ворсанног:
Челядь пудъсьӧмӧн бӧрйӧны ручӧс. "Руч" пасьталӧ маска да сувтӧ бокӧ. Ӧстальнӧй челядьыс - "шыръс" пуксьӧны улӧсъяс вылӧ ӧта-мӧдсьыс костӧн. Улӧс - сійӧ лоӧ шыръяслӧн поз. Шыръяс котралӧны улӧс костъясті да шуалӧны:
"Наян ручлӧн гыжъяс ёсьӧсь,
Но и миян кокъяс сюсьӧсь!
Ӧдйӧ пырам ставным позйӧ,
Огӧ шедӧй ручлы вомӧ!"
Бӧръя кывъяс шуӧм бӧрын "Руч" кутасьӧ, "шыръяс" корсьӧны асьыныс поз (улӧсъяссӧ). Водзӧ ворсӧм вылӧ выльысь пудъясьӧны, либӧ кодӧс кыйысны, сійӧ лоӧ "ручнас" (вӧдитысьнас).
Коми ворсӧмлӧн правилӧяс:
- котралігӧн некод оз йӧткась;
- улӧс корсьны позьӧ толькӧ бӧръя кывъяс шуӧм бӧрын;
- котралны колӧ улӧс костіясті, а оз аслас улӧс гӧгӧр;
- кыйны колӧ пышйысь челядьӧс.
Пудъясянкывъяс.
Тірс-торс, ӧти стӧкан морс.
Он кӧ вӧдит - он и ворс.
|
Иван Торопов "Кодлы вичмис коль".
Ӧти, кык, куим, нёль,
Коз пу йылысь усис коль.
Сійӧс нуис визув ёль,
Урлы немтор эз и коль.
|
Подвижная игра "Лиса и мышки"
Цель: Укрепить и сохранить здоровье детей посредством подвижной игры.
Задачи:
- развивать умение детей легко бегать на носочках между предметами;
- развивать умение действовать по сигналу, умение пользоваться правилами игры;
- систематизировать координацию движений рук и ног при медленном и быстром беге;
- развивать и обогащать словарный запас родного языка детей;
- воспитывать любовь и уважение к своему родному языку.
Возрастная адресованность: от 4 до 7 лет.
Количество играющих: от 7 до 15 человек.
Длительность игры: 2 – 10 минут.
Место проведения: свободном месте группы.
Дополнительное оборудование: стульчики по количеству играющих, маска лисы.
Билингвальный компонент: любые считалки на коми языке. Например,
Пудъясянкывъяс.
Тірс-торс, ӧти стӧкан морс.
Он кӧ вӧдит - он и ворс.
|
Иван Торопов "Кодлы вичмис коль".
Ӧти, кык, куим, нёль,
Коз пу йылысь усис коль.
Сійӧс нуис визув ёль,
Урлы немтор эз и коль.
|
Методические указания к проведению подвижной игры.
Перед игрой дети с помощью считалочки ищут водящего - "лису". Водящий надевает маску лисы и становится в сторонке. Остальные дети - "мышки" садятся на стульчики - это "норки". Стульчики расположены с промежутком друг от друга. "Мышки" бегают на носочках между стульчиками и приговаривают слова:
"Наян ручлӧн гыжъяс ёсьӧсь,
Но и миян кокъяс сюсьӧсь!
Ӧдйӧ пырам ставным позйӧ
Огӧ шедӧй ручлы вомӧ!"
После произношения последних слов "лиса" начинает ловить "мышей". "Мыши" убегают и садятся только на свой стул (норку). Как только лиса поймает мышку, игра возобновляется. Считалкой ищут нового водящего.
Правила игры.
1. Бегать нужно в среднем темпе между стульчиками врассыпную, а не возле своего стульчика, не толкаться.
2. Искать свой стульчик и ловить "мышей" можно только после последних слов игры.
3. Ловить только убегающих детей. Дети, которые сами поддаются лисе, не считаются пойманными.
4. Для следующей игры дети снова ищут водящего считалкой, либо лисой становится тот, кого поймали.
«Чери кыйысьлӧн да вӧралысьлӧн кыйсян кӧлуй»
Мог: Кужны торйӧдны чери кыйысьлысь да вӧралысьлысь серпасалӧм кӧлуй.
Вермöмъяс, торъя могъяс:
- Кужны висьтавны серпасалӧм чери кыйысьлысь да вӧралысьлысь кыйсян кӧлуй, кыдзи сійӧ шусьӧ, да мый вылӧ колӧ.
- Вынсьӧдны да озырмӧдны челядьлысь кыввор, сӧвмӧдны юр вежӧр.
- Ышӧдны челядьӧс унджык тӧдны важся олӧм йылысь.
- Чужтыны челядь сьӧлӧмын пыддипуктӧм да радейтӧм ас чужан кыв.
Кымын арлыда челядьлы: витсянь сизим арöсöдз.
Водзвыв нуöдöм удж: Ворсӧдтӧдз челядьӧс колӧ тӧдмӧдны важ коми йӧзлӧн прӧмысӧн, кутшӧм паськӧм вӧлі коми кыйсьысьлӧн. Тӧдмӧдны, коді сійӧ чери кыйысьыс да вӧралысьыс, важӧн кутшӧм кыйсян кӧлуй отсӧгӧн кыйлісны чери да вӧрса звер- пӧтка. Ветлыны челядькӧд школа музейӧ, мед челядь вермисны асьныс аддзылыны да видлыны кыйсьысьлысь паськӧм да кыйсян кӧлуй.
Коланаторъяс: Чери кыйысьлӧн да вӧралысьлӧн серпас, налӧн серпасалӧм кыйсян кӧлуй, обруч либӧ пызан, жетонъяс.
Ворсанног:
Тайӧ ворсӧмсӧ позьӧ нуӧдны этша челядя лыдӧн (кык морткӧд) либӧ артельӧн (занятие нуӧдігӧн), видзӧдӧм серти, кутшӧм могъяс сулалӧны кагульнича да челядь водзын.
Уна лыда челядькӧд. Занятие дырйи позьӧ сӧвмӧдны да стӧчмӧдны тӧдӧмлунъяс челядьлысь ордйысьӧм ворсӧдӧмын. Например, челядь юксьӧны кык команда вылӧ. Ӧти командаыс чукӧртӧ чери кыйысьлысь кыйсян кӧлуйсӧ, мӧд командаыс - вӧралысьлӧн кӧлуйсӧ. Командаяс водз вылын обручын либӧ дзоля пызан вылын куйлӧны черикысьлӧн да вӧралысьлӧн серпасалӧм кыйсян кӧлуй. Сигнал серти командаяс заводитӧны вермасьӧм. Мыйӧн ворсӧм помасяс, кагульнича челядькӧд стӧчмӧдӧны, справитчис команда аслас могъсӧн либӧ эз. Кутшӧм команда сюся да правильнӧя чукартіс серпасъяс, сійӧ и вермысьӧн лоӧ.
Этша лыда челядькӧд (кык либӧ куим морт). Челядь пуксьӧны пызан сайӧ. Пызан вылын черикысьлӧн да вӧралысьлӧн серпас. Кыйсян кӧлуйлӧн серпасъяс пуктӧма ӧти стопаӧ мышнас. Челядь ӧта-мӧд бӧрся босьтӧны серпас да висьталӧны, мый сэтшӧмыс, кодлӧн кыйсян кӧлуй. Быд правильнӧй вочавидзӧмысь кагульнича сетӧ жетон. Кодлӧн унджык чукармас, сійӧ и вермысьӧн лоӧ.
Дидактическая игра
«Промысловые инструменты у коми охотников и рыболовов».
Цель: Совершенствовать знания о старых промысловых инструментах у коми охотников и рыболовов.
Задачи:
- развивать умение называть и различать старые промысловые инструменты для охоты и рыболовства на коми языке.
- развивать память, мышление, внимание.
- совершенствовать словарный запас у детей.
- воспитывать любовь и уважение к родному языку.
.
Возрастная адресованность: от 5 до 7 лет.
Предварительная работа: Знакомство с промыслом коми народа, с одеждой и инструментами охотника и рыболова в старину. Экскурсия в музей.
Используемый материал: карточки с изображением коми охотника и рыболова, карточки с изображением необходимых инструментов для охоты и рыболовства, обруч или стол, жетоны.
Ход игры:
Эту игру можно проводить как с малым количеством детей (1-3 человека), так и целой группой на занятии. Провести можно в разных вариантах. Например:
1 вариант. Игра проводится на занятии всей группой или подгруппой. Дети разделяются на две команды. Одна команда собирает вещи охотника, вторая - рыболова. Перед командами на полу в обруче (на столе) вразброс лежат карточки с изображением старых инструментов для охоты и рыболовства. По сигналу команды начинают соревнование. Дети добегают до обруча, берут нужную карточку, возвращаются обратно к команде, передают эстафету следующему игроку. По окончанию игры дети с вместе с воспитателем уточняют, называют изображения на карточках, которые собрала команда. Выигрывает та команда, которая собрала больше правильных ответов.
2 вариант. Игра проводится с 2-3 детьми. На столе лежат изображения коми охотника и рыболова. Карточки с изображениями инструментов для ловли рыбы, птиц и зверей перевёрнуты изнаночной стороной. Дети считалкой решают, кто начнёт игру первым. Ребята по очереди берут карточки, переворачивают, называют предмет, чей он и для чего предназначен. За каждый правильный ответ, ребёнок получает жетон. Выигрывает тот, кто больше соберёт жетонов.
Чери кыйысьлысь кыйсян кӧлуй.
Пипу пыж (осиновая доблёнка) - татшӧм пыж оз сісьмы дыр ваын олігӧн, да и кокни пыжнас вӧдитчыны. Пыж колӧ и чери кыйысьлы, и вӧралысьлы. Вӧр керка век сувтӧдлісны ю дорын, лэчтуйяс вермас лоны и ю сайын, ылын гортсьыс. Чери кыйысьлы да вӧралысьлы кокни вайны промыссӧ гортас пыжӧн.
Осиновая доблёнка - очень лёгкая лодка, не гниёт долго находясь в воде. Осина позволяет изготавливать самые легкие, элитные плоскодонки. Они красиво смотрятся, удобны в управлении. Лодка нужна и рыболову, и охотнику.
Тыв (невод) - сеть, кодӧн кыйлісны чери гожӧмын. Тыв пыжсянь вӧйтӧны юӧ вой кежлӧ либӧ лун кежлӧ. Табъяс тывлы оз лэдзны дзикӧдз вӧйны. Таб серти позьӧ тӧдмавны кытчӧ пуктӧма тыв.
Невод - крупное сетное орудие лова, состоящее из сетного полотна и канатов, применяющееся для ловли рыбы в речном, озёрном, прибрежном и морском (океаническом) рыболовстве. Неводом ловили рыбу в летнее время.
Вугыршайт (удочка) - тӧвйын кыйны чери. Вугыршайт помас кӧрталӧма кузь си, си помас таб, таб помӧ- вугыр. Вугыр помӧ ӧшӧдӧны нидзув либӧ нянь.
У́дочка — снасть в виде гибкого хлыста, изготовляемого ранее из дерева (сейчас и из других материалов), которая предназначается для рыбалки. Состоит из удилища, лески и оснастки.
Крук (крюк) - ыджыд чери кыскыны ваысь, сетьысь. Крук вӧчӧма кӧртысь, ёсьтӧма помыс, пу воропа.
Крюк - один из главных составляющих элементов рыболовного комплекта. Служит для насаживания приманки с последующим зацеплением и удержанием крупной рыбы при её подсекании и вываживании.
Азьлас (острога) - уна да ёсь пиня черикыйсян кӧлуй, кодӧн кыйлісны чери войнас пыж вывсянь. Пыж помас ӧзтӧны сартаса би, чери югыд бисьыс синтӧммӧ. Сэки черикыйысь сатшкӧ черисӧ азьласӧн, и чери шедӧ.
Острога является специализированным многозубым орудием ударного действия для промысла рыбы. Она известна у многих народов мира с древних времен, используется и в наши дни.
Пыридз (пешня) - пуысь вӧчӧм лом, ӧти помыс кодлӧн ёсьтӧм кӧртысь вӧчӧма, мӧд помас - ён кӧв. Пыридзӧн тӧвнас вӧчӧны юкмӧс чери кыйӧм вылӧ. Шедас кӧ ыджыд чери, а юкмӧс вомыс дзоля, пыридз отсӧгӧн позьӧ юкмӧссӧ ыждӧдны да черисӧ кыскыны. Пыридзӧн чери кыйысь вермис тӧдмавны, ён абу йиыс. Пыридз вартӧмӧн йи оз пот, то и морт оз вӧй, йи кутас.
Пешня́ — лом для создания прорубей c (обычно) деревянной ручкой. Пешня, служащая при зимнем рыболовстве для прорубания льда, — состоит из куска железа, оканчивающегося хорошо отточенным заострённым концом. Пешня насаживается на прочную дубовую палку (пеховье) длиною в 2 арш., к концу которой привязывается бечёвка, которая наматывается на руку, чтобы пешня, вырвавшись из рук, не могла утонуть в проруби. Основным преимуществом пешни является то, что пробитая по льду лунка может быть любой формы и размера. Пешня подходит для извлечения из-подо льда крупных экземпляров рыбы, которые не пролезают в лунку. Пешней можно проверять прочность льда. Обычно, если лед выдерживает удар пешни, то он выдерживает и человека.
Ва чер (водяной топор) - кӧртысь вӧчӧм ёсь пиня чер, пу воропа. Ыджыд чери кыйӧм вылӧ.
Водяной топор - предназначен для ловли крупной рыбы. Водяной топор представляет собой деревянную рукоять, на которую нанизаны заострённые железные прутья.
Гымга (рыболовушка "морда") - черикыйсян конусообразнӧй нальк. Вӧчӧма "дзавысь" (пожӧм сартасысь, пожӧм вужйысь, либӧ льӧм сарӧгысь). Гымгаӧн ёнджыкасӧ кыйлісны чери тӧвнас юкмӧсын, но и гожӧмын тшӧтш. Гымга пуктвылісны юас ляпкыд местаӧ, гымга пытшкӧ суйлісны коз лысъяс (чери ылӧдлӧм вылӧ) да из, мед гымга вӧис; сэсся кӧвйӧн кӧрталӧны куст дорӧ, мед кымгасӧ ваыс эз ну юӧ.
Рыболовушка "морда" — рыболовная снасть-ловушка, имеющая вид двух вставленных один в другой конусов, сплетенных из прутьев. Известна с глубокой древности. Для плетения морд обычно используют прутья красной ивы, предварительно вымачивая их в горячей воде для придания гибкости.
Используется для ловли у самого берега. Перед тем как опускать её в воду, в основание внутреннего конуса втыкают еловые ветки. К основанию и верхней части морды крепят грузы (например, кирпичи), чтоб она не всплывала. Отверстие верхнего конуса затыкают сеном. Опускают в воду грузами вниз, основание направляя в ту сторону водоёма, откуда идёт рыба, предварительно привязав её верёвкой к чему-либо (например, кусту или воткнутому в дно колу). Рыбу приманивают еловые ветки, прикреплённые к внутреннему конусу, через отверстие которого она заходит внутрь.
Вӧралысьлысьлӧн кыйсян кӧлуй.
Пиштшаль (ружьё) - кыйны ур (пиштшаль ур ку озджык портит) да гырысь звер вылӧ. Зарядитчӧ порокӧн, трӧбйӧн да пистонӧн.
Ружьё — в современном узком значении — длинноствольное стрелковое оружие, предназначенное для удержания и управления при стрельбе двумя руками с упором приклада в плечо, гладкоствольное или комбинированное (с гладкими и нарезными стволами), стреляющее пулей или дробью. Ружьём охотились на лесных зверей, пушнину.
Койбедь (охотничий посох)- пуысь вӧчӧм кузь бедь. Ӧтар помыс паськыд воропа, мӧд помыс ёсь. Паськыд помнас кыйсьысь пуктӧ капкан, сайӧдӧ лымнас да тапкӧдӧ, мед звер эз казяв. Койбеддь бур сійӧн, мый сійӧ кузь. Кыйсьысь ыліджык вермӧ пуктыны капкансӧ, морт дук зверлы оз кыв, и шедӧ зверыд. Ёсь помнас кыйсьысь вермас сатшкыны звертӧ, друг кӧ звер уськӧдчис морт вылӧ. Койбедь вермас кыйсьысьлы служитны кыдз лыжи бедь.
Охотничий посох либо копьё – род лёгкого ломика с лопаткой. Лопатка с загнутым концом, чтобы обивать с деревьев снег и спускаться по оврагам. Также лопаткой ставили капканы на зверя, прикрывали снегом. Длина посоха помогала ставить капканы дальше, чтоб зверь не учуял запах человека. Острым концом охотник защищался от нападавшего на него зверя. Зимой служил ещё как лыжная палка.
Лызь, пыдӧсалӧма кысӧн - Вӧралысьлӧн тӧвся кыйсян кӧлуй. Лызь отсӧгӧн кыйсьысь вермӧ кокниа кайны гӧра вылӧ, оз исковтӧд бӧрӧ, лым вылын бура кутӧ, оз вӧй.
Лыжи подбитые лосиными камысами. Необходим при охоте в зимнее время. В нём хорошо ходить по снегу, легко подниматься на пригорок и не скатывает назад.
Ньӧв да ньӧввуж (лук и стрела) - Звер-пӧтка кыйян кӧлуй. Тайӧн вӧлі первой кыйсьӧны, пиштшаль эз на вӧв. Кор лои пиштшаль, вӧралысьяс эновтчисны ньӧв да ньӧввужысь.
Лук и стрела - разновидность метательного оружия, предназначенная для стрельбы стрелами. Предназначалась для охоты на птиц и зверей.
Дзуг (силок для ловли птиц и гоностаев) - тайӧн вӧралысьяс кыйлісны дзоля лэбач да сьӧдбӧжӧс. Кор лэбач либо звер веськалӧ дзугӧ, гартчӧ петляясас, петны оз нин вермы.
Сило́к — приспособление для ловли птиц и мелких животных. Обычно представляет собой конструкцию, сооружённую из подручных материалов. Самой простой и незамысловатой ловушкой являются силки. Силок — это петля, затягивающаяся на теле животного, изготовленная из капроновой нити, конского волоса, лески, металлической проволоки и т.д. Силки могут затягиваться автоматически — при помощи груза, прикрепленного к петле: рычага или пружинящего дерева. Петля может затягиваться охотником или самим животным при попадании в нее.
Сьӧла лэч (петля на рябчика) - Лэч пуктывліны кык пу костын, морт морӧс весьтын пуктыссьӧ бедь. Бедьяс вӧчӧны петля небыд вожйысь либо проволокаысь. Петля бокъясас ӧшӧдчӧ пелысь тусьяс, лэбачӧс ылӧдлӧм вылӧ.
Петля на рябчика. Эта ловушка работает только на рябчика. Между двумя деревьями на уровне человеческой груди приколачивают жердь. На ней устанавливают петлю из алюминиевой проволоки или мягкой ветки. Вовнутрь закрепляют ещё одну петлю. По обеим сторонам от силка подвешивают гроздья рябины. Рябчик по жёрдочке будет проходить от одной грозди к другой и попадёт в капкан.
«Важся керкаӧ ветлӧм»
Мог: Паськӧдны тӧдӧмлун важся комияслӧн керка йылысь, налӧн аслыспӧлӧслун йылысь.
Вермöмъяс, торъя могъяс:
- Вынсьӧдны да озырмӧдны челядьлысь кывворсӧ, сёрнилысь грамматическӧй тэчасног.
- Сӧвмӧдны юр вежӧр да мӧвпалӧм.
- Вынсьӧдны тӧдӧмлун важ коми тасьті-пань да эмбур йылысь.
- Ышӧдны челядьӧс унджык тӧдны важся олӧм йылысь.
- Кужны висьтавны предметъяслысь ним, мыйысь вӧчӧма да ас коланлунсӧ.
Кымын арлыда челядьлы: вит арӧссянь сизим арöсöдз.
Водзвыв нуöдöм удж: Тӧдмӧдны челядьӧс важ коми йӧзлӧн традиционной керка пытшса эмбурӧн, тасьті-паньӧн, керка овмӧсӧн, кутшӧм материалысь вӧчӧма да мый вылӧ колӧ. Ветлыны челядькӧд музей пельӧсӧ, кытчӧ чукартӧма важ эмбур, мед челядь асьныс вермасны аддзылыны, видлыны и тӧдмасьны.
Коланаторъяс: важ керка пытш серпас, важ тасьті-пань да эмбурлӧн серпасъяс. Быд во велӧдігӧн колӧ содтыты выль предмет, кодӧс челядь оз на тӧдны.
Ворсанног:
Ворсӧдӧмсӧ позьӧ нуӧдны кыдз этша лыда челядьӧн (1-3 морт), сідз жӧ занятие нуӧдігӧн.
Пызан вылӧ либӧ дӧска вылӧ пуктыссьӧ гӧтӧвӧй серпасалӧм керка пытшкӧс. Торъя кӧрӧбын тэчӧма керка пытшкӧсса эмбур да тасьті-пань.
Кагульнича корӧ ас дорас ӧтик либӧ куим челядьӧс. Пуксьӧны пызан сайӧ. Ворсӧм водзвылын кагульнича висьталӧ, мый важ керка тшуплісны пожӧм да ниа пуысь. Керка джуджуд да югыд, уна ӧшиня. Челядь асьныс течӧны дозмукъяс да эмбур серпас вылӧ. Тэчӧм бӧрын кагульнича юасьӧ челядьӧс. Юасьӧмъяс:
-Важ керкаын мый шусьывліс медводз местаӧн и кытӧн сійӧ вӧлі?
-Медводз места сійӧ Енув пельӧс, сулаліс сійӧ пычлы паныд пельӧсас.
-Правильнӧ, енув пельӧсын мый ешӧ видзлісны?
-Тар бӧж, косьтӧм сир юр, верба вайлісны Ыджыдлунӧ. Тайӧ ставыс вӧлі оберегӧн став лёксьыс.
-Важ керкаын ӧшинь вылас вӧчӧма джадж. Мый вылӧ колӧ джаджыс, чедядь?
-Мед видзны уна сикас эмбур.
-Челядь, висьталӧй,кутшӧм дозмук видзлісны джаджйын, мыйын коланнлуныс и мыйысь вӧчӧма ?
-Джаджйӧ пуктым нӧк кашник, гырнич - нӧк да йӧв видзан доз, вӧчӧма сёйысь. Туис -йӧв видзан доз, сюмӧдысь вӧчӧма. Пу тасьті - сёян пуктыны. Чугун -шыд да рок пуӧм вылӧ. Ньӧвйысь кыӧм кӧрзина.
- Мый сулаліс важ керкаын ӧшинь улын стен бокын?
-Ӧшинь улын сулалӧ кузь лабич.
- Мый пуктӧма лабич вылӧ и мыйла?
- Ӧшинь дорӧ лабич вылӧ пуктім печкан. Ӧшинь дорын югыд печкыны. Мӧд ӧшынь дорын сулалӧ сюмӧдысь кыӧм пестер. Вотчысь чукӧртӧ сэтчӧ вотӧс да тшак, а кыйсьысь - кыйдӧс(чери-пӧдка).
-А рытнас печкыгӧн мый ӧзтывлісны?
- Ӧзтывлісны сартаса би. Сартас улас ва доз. Сартас кӧ усьӧ ваас, кусӧ, керка оз ӧзйы.
-Печкан дорын мый пуктынныд, мый сэні видзлісны?
-Печкан дорӧ пуктім вожйысь кыӧм кӧрзина. Сэні видзлісны шӧртъяс, сунисъяс, кысян емъяс.
-Мый сулалӧ енув пелес дорын?
- Енув пелес дорын пызан. Пызан вылын вольсалӧма пызан дӧра, сувтӧдӧма самӧвар, пирӧгъяс, пу пань, сов доз, пуысь стӧкан.
-Мый сувтӧдӧма пач водзын, мый сійӧн вӧчлісны?
-Пач водзын сувтӧдӧма укват да нянь зыр. Укватӧн пачӧ сюйлісны да перйисны чугунтыра сёян. Нянь зырӧн пачӧ сюйны и перйыны нянь да пӧжас.
-Мый пуктӧма пач бокӧ?
-Пач бокын сулалӧ улӧс вылын ва доз.
-Мый пуктӧма пач сайӧ, мый сэн видзлісны коми йӧз?
-Сэтчӧ пуктӧма сундук. Сэні видзлісны кӧлуй: сарапан, гач, чышъян, ки чышкӧд, паськӧм, дӧраяс, сера чувки, тугъя вӧнь.
-Мый куйлӧ джодж вылын, мыйысь кыӧма?
- Джодж вылын куйлӧ джодждӧра. Кыӧны вӧлі важ кӧлуйысь вӧчӧм сунисысь станок вылын.
- Вот и бур, челядь! Став эмбурсӧ-дозмуксӧ висьталінныд да пукталінныд правильнӧя.
Шань челядь!
Словесная игра " Убранство коми избы"
Цель: Знакомство с внутренним убранством коми избы, её самобытностью.
Задачи:
- Закрепить знания детей о традиционной коми избе.
- Развивать память, внимание, словарный запас, грамматический строй предложения.
- Закрепить знания об убранстве коми избы, находить расположение предметов в пространстве.
- Совершенствовать знания традиционной утвари, посуды (из какого материала сделана, предназначение).
Возрастная адресованность: от 5 до 7 лет.
Предварительная работа: Знакомство детей с посудой и утварью коми народа (из какого материала сделана посуда или утварь, их предназначение),самобытностью внутреннего убранства коми избы. Экскурсия в музей детского сада.
Используемый материал: Изображение внутреннего убранства коми избы на формате полватмана. Коробка, в которой находятся изображения коми утвари, посуды. В ходе работы по этнокультурному направлению, в последующем можно добавлять, дополнять игру.
Ход игры:
Игру проводить можно малыми группами (2-3 человека) и всей группой на занятии.
Воспитатель предлагает двум детишкам игру. Изображение внутренней стороны избы воспитатель раскладывает на стол. Дети самостоятельно расставляют изображения утвари и вещей. После воспитатель спрашивает что и куда дети положили.
Вопрос - ответ:
- Что назывался "красным углом" в избе коми народа, где располагалось?
- "Красный угол" располагался в углу напротив печки, там ставили иконы, обереги.
- Какие обереги были у коми зырян?
- Оберегами были хвост у тетерева, сушёная голова щуки, верба, которую приносили на Пасху.
-В домах над окнами коми зыряне делали полки. Что там хранилось?
- Туда могли поставить глиняные горшки, берестяной туис для хранения молока и сметаны. Деревянные тарелки, плетёные корзинки.
- Что стоит под окнами возле стен?
- Там стоят длинные скамейки. Раньше жили большими семьями.
- Под "красным углом" возле скамьи что ставили?
- Там стоял стол. На столе стоит самовар, коми пироги на деревянной тарелке, ложка, стакан.
-Какие предметы быта стоят возле печки?
-Возле печки находятся ухват и лопата деревянная. Ухватом засовывали и вынимали из печи чугунок. В чугунке варили супы, каши, еду. Лопатой засовывали и вынимали хлеб и пироги из печи. Рядом с печкой стоит бочка с водой.
-А что стоит за печкой, рядом со скамейкой, что там хранили коми зыряне?
- Там стоит сундук. В сундуке хранили одежду: сарафан, рубашку, вышитые полотенца, шерстяные чулки...
-На скамейке возле окна какой предмет поставили и почему?
- Возле окна стоит прялка. Там светло.
-А вечером чем освещали дом?
-Освещали лучиной. Под лучиной есть ванночка с водой для безопасности. Если лучина упадёт, то в воде лучина потухнет, пожара не будет.
-Что ещё стоит на скамейке возле прялки?
- Там стоит плетёная корзина. Хранили в нём шерстяные и простые нитки, иглы, крючки для вязания.
-Что стоит на скамейке возле второго окна, из какого материала он создан и для чего?
- Там стоит пестер, его сплели из бересты. Им пользовались охотники и рыболовы (складывали добычу). Также можно собрать туда ягоды и грибы.
-Что лежит на полу, из какого материала она сделана?
- На полу лежит коврик. Его ткали на станке из ниток, которую сделали из старой одежды.
-Молодцы, ребята! Все предметы расставили верно. Надеюсь, что игра вам понравилась.