Тема: гажöдчöм «Вежадыр»
Возраст: старший дошкольный.
Цель: формировать у детей представления о народных традициях и праздниках.
Задачи:
Развивающие:
- Развивать творчество и артистические способности;
- Развивать коммуникативные способности.
Образовательные:
- Познакомить детей с праздником Вежадыр;
- Расширять у детей представления о том, как праздновали праздник коми народ.
Воспитательные:
- Воспитывать у детей способность, не перебивая слушать сверстников и воспитателя;
- Воспитывать детей выполнять деятельность сообща.
Ход:
Челядь пырöны
Кагульнича: Челядь, видзöдлöй, кодi локтöма миян дорö, праздник вылö.
Челадьлöн вочавидзöм (выльвося коз).
Кагульнича: А тi тöданныд кыдзи шусьö праздник, кор мичмöдöны козъяс?
Челядьлöн вочавидзöм (Выль во).
1 кага.
Быттьö мойдкыв гортö пырис,
Гажа шыöн гöгöр тырис.
Коз пу дзирдалö джодж шöрын
Вöрысь сiйö локтiс тöрыт.
Öтчыд вонас овлö тайö,
Ставлы шудсö Выль во вайö.
Кагульнича: Челядь, а тi тöданныд, мый Выль во да рöштво праздничайтöны öти кадö. Рöштво бöрын воö «Вежадыр». Куттякадöтом йöзгажöдчöныКрещениеöдз. Тайöкадöкимöститчивлiсны – пастасьöнывöлiciдз мед озтöдмавны и пакöститöны итомлы и пöрысьлы. Сiдз жö тайö кадö вöлi тунасьöны – том нывъяслы окота тöдмавны кодiлоасжöникыс, а пöрысьйöзлы окота тöдмавныкутшöмлоöурожай.Челядьлытунасьныозвöлiпозь.
2 кага.Öшинь сайын тöв, и усьö лым.
Чолöмала, ёртъяс, Рöштво гажöн.
Рöштво лунсö пöльяс-пöчьясным
Кыпыда тшöтш пасйывлiсны важöн.
3 кага. Сиам öта-мöдлы помтöм шуд!
Нимкодя мед олöм водзö мунö!
И здоровье ставлы - сизим пуд!
Бурыс медым збыльмö Рöштво лунö! (К.И.Карманова).
Сьыланкыв «Рöштво лунö»
Кагульнича:А тi тöданныд, мыйла Рöштво вылö мичмöдöны коз? Мыйла вайöны гортас коз, а оз кыдз, пожöм да с.в.? Мыйла сiйöс мичмöдöны?
Челядьлöн вочавидзöм.
Кагульнича:Кывзöй öти легенда Рöштвоса коз йылысь.
«Абу сöмын морт, но и пуяс, быдмисны пещера дорын, кöнi чужис Иисус, радлiсны сылöн чужöмлы. Медся шудаöсь вöлiны – пальма, маслина и норыник турунвиж коз. «Мунам копыртчам младенечлы и козьналам сылы ассьыным озырлунсö». – Шуис пальма маслиналы. «Босьтöй менö тшöтш». – Возйисис коз. «А кутшöм тэ озырлун верман вайны младенечлы, аслад есь емъяс да сир кындзи?» - юалiсны пальма да маслина. Тайö сёрнисö кывлiс ангел, и сылы окота лои отсыштны козлы. Пальма кусыньтчис и сетiс младенечлы медся мича корсö: «Мед тайö корйыс видзас тэнö жар поводя дырйи»», - шуис сiйö. Маслина копыртiс ассьыс увъяссö, а сэсь войталiс чöскыд дука вый. Дзоньнас пещера маслина дукöн. А коз сулалic жугыль. Но ангел шуис: «Муса коз, ме мичмöда тэнö енджыка тэнад чойяссьыд!». Ангел вöчис знак и öти бöрся мöд гылалicны небесаысь кодзувъяс и здукöн коз пондiс дзирдавны. Кор младенеч палялiс, ни чöскыд дук, ни мича пальма ув эз ышöдны кагаöс, а дзирдалысь коз. Младенеч нюммунiс и нюжöдic ассьыс кияссö коз дорö. Коз эз лэптi ныр и аслас дзирдаланлуннас югзьöдiс гöгöрбок. И Ангел шуис: «Тэ зэв шань пу и сы вöсна тэ быд во кутан красуйтчыны-дзирдавны, а посни челядь тэ гöгöр йöктыны да гажöдчыны».
Кагульнича: Öнi тi тöдмалiнныд кыдзи лоис сiдз, мый быд выль во да рöштво коз красуйтчö миян дорын. А тi кужанныд козтö мичмöдны?
Челядьлöнвочавидзöм.
Кагульнича: Амыйöшлöны коз вылö?
Челядьлöнвочавидзöм.
Кагульнича:Аöнi ми видзöдлам кыдзи тi кужанныд мичмöдны коз.
Ворсöм-ордйöдчöм «Мичмöд коз».
(челядь öтикаöн котрöдлöны коз чача да öшлöны).
Кагульнича: Молодечъяс! А öнi ышöдыштам козсö.
Хоровод
Кагульнича: Вежадыр дырйи нывъяс тунасьлiсны гынсапöг шыбитöмöн, косйöны вöлi тöдмавны кытысь локтас жöникыс, а ми тiянкöд ог тунасьöй, а ворсыштам.
Ворсöм «Гынсапöг шыблалöм»
Ворсö кык команда. Челядь öта-мöдбöрся шыблалöны гунсапöг и веськöдчöны воротаö.
Кагульнича:Ещö вöлi кывзöны шыяс. Быд шылöн вöлi аслас значение. А миян тiянкöд лоö математическöй значение – кымынысь гольнита лыддьöй и стöча меным висьталöй.
Ворсöм «Шы кывзöм»
(Челядь кывзöны кымынысь кагульнича гольнитас и висьталöны числö)
Кагульнича: дерт жö тунасьöны вöлi сиськöн, а ми тiянкöд йöктыштам сиськöн.
Ворсöм «Сиськöдйöктöм»
Сиськöй, сиськöй!
Тэ шоныд да пöсь
Кытшöд котöрт
Да некодöс эн сот!
Ставнысö шонтi
Да код дорö кö сувт!
Челядь сувтöны кытшö – зонъяс торйöн и нывъяс торйöн. Быд кытшын сись «мунö» киястi кывбур кывъяс улö и медбöръя кывъяс улö сувтö. Код дорын сувтiс сись ныв да зон йöктöны.
Кагульнича: Нывъяслы зэв окота вöлi тöдны, кодi лоö верöсыс. Уна тор вöчлiсны. Весиг юрлöс улас вöлöм мыйкö сюйöны. Та йылысь висьталас нöдкыв.
Веттöдла ме тош вывтi,
Веттöдла ме ус вывтi,
Ыслала ме юрситi,
Мыйла пиньöй ёсь вывтi!
Кагульнича:Челадь видзöдлöй коз дорас мича лымчиръяс. Кужанныд накöд йöктыны? Сувтöй да йöктыштöй!.
Челядь импровизируйтöны йöктасногсö мелi шылад улö.
Кагульнича:Кутшöммичаайöктiнныд, молодечъяс! А тi тöданныд, мый рöштво да вежадыр кадö век овлöны вöвлытöмторъяс?
Паськыдджыка синтö восьтöй – видзöдыштöй мойд.
Эм вöрас керка, керкаас олö кык баб. Öтиыслöн эм сундук, а сундукас мешöк. Ук и сюсь! Ок и гора!
Мешöкыд прыг-скок
и на порог!
Нюжмасис да вежнясис,
Пышйис пöрысь вежаньсьыд!
Öти-кык да куим-нёль-
Мешöк миян гиль да голь!
Кагульнича:Видзöдлöй челядь – танi вöлöм шылад ворсан инструментъяс.
«Шыладворсöм»
Кагульнича: Кöсъянныд тöдмавны, мый мöд бабыслöн? Ветламöй да видзöдлам тшöтш.
Челядь кагульничакöд матысчöны керка дорö. Гольöдчöны и шуалöны:
Ылiсянь локiм, дзонь вöлöк вуджим, мича керка аддзим, пырим бур кöзяева ордö да корам чöсмöдлыштны кампет-пренникöн, выя няньöн.
Кодiмиянöс чöсмöдлас – сылы уна бурыс воас, ён здоровье лоас, а кодi вöтлас миянöс – пакöститам да лымйöн керка öдзöстö тыртам, пес чипастö кисьтам!
Керкаысь петö баб.
Баб: Бур рыт дона ёртъяс! Дыр ни тiянöс виччыси да чöскыдтор заптывлi. Чöсмасьöй дона гостьяс!
Баб разöдö челядьлы гöстинеч.
Пом.