Конспект НОД для средней группы детского сада МДОУ «Детский сад №2» с. Помоздино, тема
«С. Помоздино – Моя малая родина».
Автор НОД – Воспитатель Селиванова Е.И.
Цель: Воспитывать у детей патриотические чувства, гордость за место, где он живет, за свою малую Родину.
Задачи:
- Расширять и углубить знания об истории села Помоздино, его прошлом и настоящем, о достопримечательностях.
- Развивать внимание, память мышления, воображение, связную речь, кругозор.
- Воспитывать патриотические чувства к малой Родине; интерес к прошлому и настоящему села; бережное отношение строениям и памятникам.
Методы: Наглядный, словесный, слуховой, практический.
Приемы: Погружение в игровую ситуацию, групповая работа, беседа, рассказ, просмотр видео фильма.
Оборудование: Телевизор, видео фильм «с. Помоздино».
Альбомы о селе Помоздино.
Экскурсии по селу, НОД «Одежда в старину у коми народа, «Как меняется наше село».
Стихи и рассказы о Республике коми. Заучивание коми песен и игр.
Ход НОД
Психологический настрой:
- Югыд шондί, зарни шондί,
Шонты менсьым чужӧмӧс, шонты менсьым киясӧс.
Киясӧм ми кутчысьлам, ӧта-мӧдӧс дзигӧдлам.
Ставӧн шаня кывзысям, юрӧ ставсӧ сюркнялам.
Ме кӧсъя, медым талун тί тӧдмалίнныд уна выльтор.
Я желаю вам сегодня узнать много нового и интересного.
Пробуждение к деятельности:
Раздается стук в дверь. В зал заходит мужчина в охотничьей одежде.
- Видз оланныд, челядь! Ме вöралысь. Тi оланныд зэв мича сиктын. А тi тöданныд, кыдзи шусьö тiян сиктныд?
(Челядь висьталöны)
- Видзöдлöй ме вылö, кыдз тi думайтанныд, ме вылын öнiя йöзлöн или важ коми йöзлöн паськöм?
(Челядь висьталöны да видзöдалöны паськöмсö)
- Челядь, а тi тöданныд, кор чужис тiян сиктныд? Мыйла сiйöс сувтöдiсны татчö? Кодъяс медводзаысь локтiсны Помöс ю дорö? Кöсъянныд тöдны?
(Ответы детей)
- Мен водзö колö мунны кыйсьыны. А тi видлöй ставсö тöдмавны, да кор менам кыйсьöмöй эштас, ме вола тiян дорö и тi меным ставсö висьталанныд? Но? Аддзысьлытöдз.
(Кыйсьысь мунö)
Мотивация к деятельности.
- Вай видламӧй кыйсьысьлӧн юалӧм вылӧ корсьны ӧтветъяс. Верманныд сетны ӧтветъяс кыйсьысьлӧн юалӧм вылӧ? Кор чужис миян сиктным? Мыйла сiйöс сувтöдiсны татчö? Кодъяс медводзаысь локтiсны Помöс ю дорö? Тӧданныд? А кыдзи тӧдмавны? (Ответы детей)
Планирование деятельности.
- Ӧнί ми тίянкӧд вӧчам путешествие миян сиктлӧн важ олӧмас и ӧнίя кадас. Дасьӧсь? (Ответы детей)
Мӧдӧдчам.
Совместная деятельность.
Воспитатель показывает – фотографию с изображением леса.
- Челядь, мый серпасалӧма таnчӧ? Кутшӧм вӧрыс? (Ответ детей).
- Миян сикт местаас водзин сулалыс сук вӧр. Ми тίянкӧд ӧнί кутам мунны тайӧ сук вӧрӧдыс.
(Дети змейкой проходят между кубиками, деревьями. Воспитатель задает детям для закрепления вопрос:
– Где мы сейчас находимся?)
В конце, когда дети пройдут дремучий лес, воспитатель показывают другую фотографию, где изображена река Помöс.
- Челядь, видзӧдлӧй тайӧ серпас вылас, мый серпасалӧма? Кытчӧ ми тίянкӧд воим? (Ответ детей)
- Правильнӧ, ю дорӧ. А кыдзи шусьӧны юяс, кодъяс визувтӧны миян сикт дорӧд? (Ответ детей)
- Правильнӧ, Помöс ю, Эжва ю. Ёна важӧн, кытчӧ Эжваас усьӧ Помӧс ю, веськыдла берег вылас, петίсны йӧз. Тайӧ вӧлίны кыйсьысьяс асланыс семьяясыскӧд. Найӧ вуджисны мӧдар берег вылас, кӧнί быдмис пожӧма яг и стрӧитίсны аслыныс керкаяс.
- А кыдз тί думайтанныд, кыдзи найӧ вуджисны мӧдар пӧлас?
(Ответы детей). Наводящие вопросы детям, чтобы пришли к выводу, что охотники соорудили плоты, т.к. лодки они с собой не могли нести.
Ӧнί ми тίянкӧд пуксям пур вылӧ и вуджам мӧдар пӧлас.
(Дети садятся на пол и гребут. Воспитатель спрашивает, на чем они переплывают реку, как называется река, по которой дети плывут. Так идет закрепление)
- Тайӧ местаыс зэв ёна кажитчис кыйсьысьяслы, мыйла Помӧс юын да Эжва юын вӧлί уна чери, а вӧрас уна пӧтка да вӧрса пемӧс.
Медводза нимыс миян сиктлӧн вӧлί Лöпта – от слова мусор. Сίйö кадас Помӧс юас вӧлί уна пӧрӧм, сίсьмӧм пуяс, а берӧг пӧлӧныс быдмыс сук вӧр. Надзӧникӧн локтӧм йӧзыс весйисны юысь став усьӧм, сίсьмӧм пуяссӧ и кутίсны вермыны ветлыны пыжъясӧн ю кузяыс.
- Ӧнί ми тίянкӧд юксям командаяс вылӧ, 4 мортӧн, кутам стрӧитны керкаяс. А кыдз тί думайтанныд, мыйысь важ йӧз лэптывлίсны керкаяссӧ? (Ответы детей).
(Дети подходят к столикам и из деревянных палочек строят деревянные дома.)
- Вместо бревен у нас будут палочки. Сначала положим две палочки с правой и с левой стороны на небольшом расстоянии, затем сверху и снизу, а потом опять справа и слева, и т.д.. Крышу будем делать, поставив палочки впритык друг к другу. Такие дома сначала построили охотники. Дома были маленькие и низкие, так как в наших краях лето очень короткое. А когда обжились, начали строить дома, очень похожие на наши дома.
(Дети строят)
- Молодечъяс, ӧдйӧ да ӧтвылысь уджалiнныд.
- Ӧнί ми тίянкӧд видзӧдам видеоролик Помӧсдίн сикт йылысь. Сюся видзӧдӧй да бӧрыннас висьталанныд, кутшӧм тӧдса местаяс тί аддзывлίнныд. (Дети смотрят видеоролик)
- Ворсыштам чуньясӧн, шуалам ме бӧрся.
-Сиктным шусьӧ Помӧсдίн, 1.
Ми тан ставным олам. 2.
Радейта ми чужанίн, 3.
Бать-мам кӧнί олӧ. 4.
Кӧнί олӧ чой и вок, 5.
Рӧдвуж ставыс олӧ. 6.
Помӧс ю кӧн визувтӧ 7.
Эжваыскӧд ӧттшӧтш. 8.
Мичмы, сӧвмы чужанίн, 9.
Кыпыд, гажа Помӧсдίн. 10.
Рефлексия.
- Челядь, тίянлы кажитчис миян путешествиеыд?
- Отсалӧй меным лӧсьӧдны висьт миян сикт йылысь.
- Ми олам тίянкӧд ….. (Помӧсдίн сиктын)
- Помӧсдίн сикт дортί визувтӧны …….(Помӧс ю да Эжва ю)
- Медводза олысьясыс миян сиктын вӧлίны….. (Кыйсьысьяс)
- Помӧс ютӧ водзыннас локтысь йӧзыд шулӧмаӧсь…. (Лöпта)
- Мыйла сэны вӧлί уна ……. (пӧдӧм, сίсьмӧм пуяс)
- Миян сиктын эмӧсь…… (школа, кага видзанiнъяс (детскӧй садъяс), магазинъяс и сiдз водзӧ.)
- Ми зэв ена радейтам ассьыны….(Помӧсдίн сиктнымӧс)
- И кӧсъям, медым сийӧ вӧлί век ….. (Мичаӧн)
- А медым сίйӧ вӧлί век мичаӧн, колӧ садитны …. (пуяс, дзоридзъяс)
- Мӧдысь, кор локтас миян дорӧ кыйсьысьыд, ми тίянкӧд кужам вочавидзны сылӧн юалӧм вылӧ? (Ответ детей)
Рассматривание альбомов о нашем селе.